Ez a
Shakespeare-darab a Vízkereszt, vagy amit
akartok és a Szeget szeggel
párja. Itt is megvan az álruhás karakter, aki csak a dráma legvégén lepleződik
le. A darabok az úgynevezett „nagy vígjátékok” közé tartoznak. Ezeket
romantikus vígjátékoknak is nevezik, mert a középpontban mindig a szerelem áll.
Az Ahogy tetszik jól példázza az
érzelmek kultuszának és a racionalitás kettősségét: tele van iróniával,
ugyanakkor szerepel benne a szerelem kibontakozása is.
Már a mű címe
is titokzatos: nem árul el semmit. A legtöbb Shakespeare-darab címe elárulja,
ki a főszereplő, vagy egy eseményre utal (pl.: Rómeó és Júlia, Szentivánéji
álom). A címet, ebben az esetben szerintem a közönség is adhatja: kinek mi a
fontos a darabban, olyan címmel látja el azt. Ellenben azt is kifejezheti, hogy
a közönség tetszésére is szükség van ahhoz, hogy a darab élvezhető legyen.
A mű legismertebb sorai Jaques nagymonológjának egy részlete: „Színház az egész világ, És színész benne minden férfi és nő…”
Shakespeare vígjátékaira jellemző bonyolultság itt is megtalálható: a cselekmény több szálon fut, a mondanivalója mély tartalommal bír, a nyelvi formák tömörebbek lesznek, a képes kifejezés pedig igazodik a cselekményhez.
A mű legismertebb sorai Jaques nagymonológjának egy részlete: „Színház az egész világ, És színész benne minden férfi és nő…”
Shakespeare vígjátékaira jellemző bonyolultság itt is megtalálható: a cselekmény több szálon fut, a mondanivalója mély tartalommal bír, a nyelvi formák tömörebbek lesznek, a képes kifejezés pedig igazodik a cselekményhez.
A darab három
szerelmespárt, háromféle szerelmi kapcsolatot mutat be. Az egyik Próbakő és
Juci kapcsolata, ők a testi kapcsolatot, a testi szerelmet képviselik. A másik
párt Silvius és Phoebe alkotja; az ő szerelmük plátói. A harmadik pár Oliver és
Célia kettőse, akik a gyors, villámcsapás-szerű szerelmet mutatják be. Az ő
kapcsolatukat a meglátni és megszeretni mottó jellemzi leginkább.
A darab negyedik, legfontosabb szerelmespárja Orlando és Rosalinda, akik ezen kapcsolattípusok eszköztárából válogatnak.
A darab negyedik, legfontosabb szerelmespárja Orlando és Rosalinda, akik ezen kapcsolattípusok eszköztárából válogatnak.
A mű két részre
tagolható. Az első rész a városban játszódik a zsarnok fivérek irányítása
alatt, a második pedig az erdőben. Az erdő egyfajta menedékké válik a
száműzöttek számára, akik ide menekülnek az udvari berendezkedés elől. Az
udvarban a hatalomvágy és az árulás az úr, az erdőben azonban mindenki szabadon
él.
Shakespeare
legerősebb és legvonzóbb női karaktere ebben a darabban jelenik meg. Ő
Rosalinda. A lány alakja úgynevezett domináns karakter, ő mozdítja előre a
cselekményt. Feladata, hogy segítsen Orlandónak éretté válnia. A férfi a
népmesék három hercege közül a legifjabb: hajlamos a tévedésre, de a szíve
tiszta. Célia Rosalinda visszafogottabb alteregója, hiszen az udvarban még ő az
aktív karakter, de az erdőben már háttérbe szorul. Próbakő bolond, aki tudja
magáról, hogy az. Az ő karaktere funkcionális: megfogalmazza a darab
kritikáját; ám saját személyisége nincsen. Juci, a későbbi párja szintén nem
létező alak, ő csupán az egyszerű falusi lány karikatúrája. Rosalindán kívül
van még egy igazán fontos karakter: Jaques. Ő kissé melankolikus, magába
forduló figura; viszont ő a kommentátor, akinek az a feladata, hogy
figyelmeztesse az olvasót, nem biztos, hogy hihet a szemének.
Az Idős Herceg az összhang eszményét testesíti meg, és noha állítása szerint elégedett az erdei élettel, amint lehetősége nyílik rá, visszatér az udvarba. Úgy érzem, ez a karakter egy kissé képmutató, hiszen ha valóban elégedett lenne, nem akarna visszamenni az udvarba.
Az Idős Herceg az összhang eszményét testesíti meg, és noha állítása szerint elégedett az erdei élettel, amint lehetősége nyílik rá, visszatér az udvarba. Úgy érzem, ez a karakter egy kissé képmutató, hiszen ha valóban elégedett lenne, nem akarna visszamenni az udvarba.
Nekem tetszett
ez a darab is, bár számomra sok hasonlóságot mutat a Vízkereszt, vagy amit akartok című darabbal. Az álruhás lányba itt
is beleszeret egy másik női karakter, ám amikor minden kiderül, Phoebe ráébred,
hogy ő Silviust szereti. A jelenet iróniája, hogy pont úgy kezd el viselkedni,
mint az általa addig lenézett szerelmes fruskák – ugyanazzal a túláradó
szerelemmel rajongja körbe a férfit, mint amit eddig olyannyira megvetett. Eleinte
ridegen viselkedett, utána viszont levetkőzte önmagát.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése