2014. július 17., csütörtök

A boszorkány - könyvajánló

Sziasztok! Végre megírtam A boszorkány ajánlóját is.


Bevallom, nagyon nehezemre esett végigolvasni. Ne értsétek félre, imádtam. Gregory Maguire létrehozott egy olyan karaktert, akit tényleg nagyon imádtam. Miután az egyik kedvenc mellékszereplőm, Fijero meghalt, hosszú időre letettem a könyvet. Egyszerűen képtelen voltam tovább olvasni, nem láttam sok értelmét a folytatásnak. Végül mégis rávettem magam, hogy befejezzem a történetet. Az utolsó néhány lapból pedig megtudtam, hogy van második rész is, A boszorkány fia címmel. Legjobb tudomásom szerint ezt még nem adták ki magyarul, pedig érdekelne, mi lett Liirrel, miután Elfaba meghalt.

Maga a borító trükkös - a fedőlapba kört vágtak ezen keresztül a boszorkánykalapot viselő Elfabát lehet látni. Mögötte egy kép van, amin Elfaba egy majmot tart a karjában (ő Csicseri, akit megpróbál beszédre bírni), mellette egy kutya (ő Örömölő, aki egy karavánból csapódott hozzájuk), és egy fehér macska kapaszkodik a ruhájába, A fehér macska is szerepel a könyvben - ő akkor volt Elfi társa, mikor Állatjogi aktivistaként egy szénapadláson bujkált. Mögöttük, a távolban a tornádó látható, ami Ózba hozta Dorkát.

Fontos kérdéseket vet fel, mint például a vallási fanatizmust. Elfaba apja egy tiszteletes, aki családjával utazik Mumpicföldön, és terjeszti a saját igéjét, míg a mások által terjesztett hitet bemocskolja. Ez napjainknak is fontos kérdése, hiszen gyakran járnak hittérítők az utcákon, mindenféle szóróanyagot osztogatnak, és megpróbálnak minket rávenni az ő hitükre. 

Elfaba hányattatott sorsú, mumpicföldi lány, akit a szülei csak nyűgnek tekintenek. Zöld bőre van, irtózik a víztől, és éles fogak sorakoznak a szájában. A tiszteletes és felesége nem ilyen gyermekre vágytak.
Amikor egyetemre kerül, végre barátokat szerez. Itt bontakozik ki igazán a jelleme: kissé makacs, de jóindulatú lányt ismertet meg velünk az író. Noha mind tudjuk, mi a vége az Óz, a csodák csodájának... megszeretjük őt. Én legalábbis imádtam a karakterét és a barátait. Egyszerűen nem akartam, hogy úgy végződjön, ahogy.
Miután Elfi elkerül az egyetemről, a lázadóknak segít. A történetben a beszélő Állatok ugyanis egyenjogúságért küzdenek, Elfi pedig mellettük harcol. Az egyik régi iskolatársa is csatlakozik hozzá. Igen, ő Fijero. Noha neki Kiamo Kóban van felesége és három gyereke, beleszeret Elfabába. Nagyon tetszett a szerelmük, hiszen a férfi fiatalon, kényszerből vette el a feleségét - nem is ő döntött a választottját illetően. Ott ez a szokás - a herceg hercegnőt vesz el, és pont. A feleségének, Szarimának van hat húga, nekik azonban nincs nevük. Csak számok jelölik őket egytől hatig. Ez nem tetszett. Persze, vannak a világon furcsa és meghökkentő szokások - de hogy egy sokgyermekes, királyi családban csak az első gyermeknek legyen neve, a többit pedig számozzák... nekem ez sok. Sokkal szebb egy névvel illetni valakit, mint mondjuk Hatosnak szólítani.

Miután Fijero egy kávézó ablakán át látja, hogyan bánnak a bebörtönzött Állatokkal, úgy dönt, segít Elfabának. A könyvben ez is egy fontos kérdés: mi különböztet meg Állatot és állatot? Mitől beszél az előbbi, és miért nem a másik? Miért lenne az elsőnek akkor több joga, ha alig különbözik beszédképtelen társaitól? Elfit az indítja el a szabadságharcos útján, és sajnos részben ez vezet Fijero halálához. A férfi ugyanis a közös rejtekhelyhez menekül, viszont követik, és megölik őt. Elfi teljesen összeomlik, és kapácazárdába kerül. Későbbi elmondása szerint súlyos állapotban volt, egy évbe is beletelt, mire meggyógyult. Akkor már van mellette egy kisfiú, Liir. Ő Fijero fia. Ugyan Elfi nem teljesen biztos benne, de én nagyon is elképzelhetőnek tartom, hogy legyen egy fia, aki a szerelmétől fogant. Miután hosszú éveket töltött a kapácazárdában, elmegy Kiamo Kóba, hogy megbocsátást kérjen Szarimától, Fijero feleségétől mindazért, amit tett. Hogy elszerette a férjét... Bár, bevallom, Szarimában nem sok szeretni valót találtam. Fijero vett neki kendőket, míg az egyetemen, Sizben tanult, de rögtön ki is derült, hogy Szarima nem hordta őket. Amikor Elfi nála vendégeskedett, hűvös volt, méltóságteljes - és nem akart hallani a férje halálának körülményeiről. Elfi sokszor megpróbálta elmondani neki, mi volt köztük, és mi is történt valójában, de sosem sikerült. Szarima mindig elhárította.

Míg Elfi Kiamo Ko erődjében tölti az idejét, a húga, a karok nélkül született Neszaróza kapja meg az Eminens Tropp címet - ez női ágon öröklődik a családban, az elsőszülött lány kapja a címet. Mivel Elfabát mindenki halottnak hiszi, Neszaróza kapja meg ezt a megtisztelő, terhes címet.

Glinda, az egyetemi jó barátnőjük elvarázsolja a cipőjét, hogy segítség nélkül tudjon állni. Igen, azt a bizonyos piros cipellőt, ami végül Dorka lábán köt ki. A cipőt az apjuk, Frex készítette - ez volt a kisebbik lánya iránti szeretetének jelképe. A fogyatékos lányát könnyebben elfogadta - úgy vélte, ez feleségének könnyelmű viselkedésének a büntetése. Elfaba azonban az ő vétkeit jelképezte, az ő büntetése volt. Valahogy... sosem voltak túl közel egymáshoz. Ez nem csak Elfi ateista mivoltának volt köszönhető, Frex mindig is hűvösebb volt vele. A történet során kiderül, hogy Elfi valójában magának a nagy Varázslónak a gyermeke, ezért két világhoz is tartozik.
Ami nagyon meglepett, hogy a kis, karok nélküli lányból zsarnok lett. Az Állatokat az uralma alatt adják-veszik és akár le is vágják, mintha nem bírnának emberi intelligenciával. Neszaróza pedig gonosz. Azt hiszem, nem jól ítélték meg Elfabát - ő volt a jó, és nem a húga. A lány hajlandó volt megbűvölni egy fejszét, hogy vágja le a favágó kezét. Azért kérte erre egy gazdasszony, mert a szolgálólánya el akart szökni a férfival, ő meg magára maradt volna a földdel és a terméssel.

Hogy még egy érdekes dolgot mondjak: az Oroszlán a múlt egy érdekes visszaköszönője. Mikor Elfi még Sizben tanult, az egyik professzor behozott az előadásra egy oroszlánkölyköt. Arról kérdezte diákjait, meg lehet-e mondani abban a korban, hogy az csak egy oroszlánkölyök, vagy Oroszlánkölyök. Elfi megpróbált kiállni az állatért, és megmentette őt a kísérletektől. Mikor sok-sok évvel később hallja, hogy Dorkát milyen színes társaság kíséri, arra gondol, hogy az Oroszlán, aki a Varázslótól bátorságot kér, ugyanaz, akit ő kölyökként látott az egyetemen. A bádogember Neszaróza varázslata miatt szívtelen - a megbűvölt fejsze változtatta őt bádoggá. A madárijesztő pedig... szerinte az Fijero. Nem lehetetlen, DeviantArton láttam képeket, ahol Fijerót madárijesztőként ábrázolják.

Szomorú tény azonban, hogy a férfi családját - noha nem igen kedveltem őket, sem a felnőtteket, sem a gyerekeket - egy Kiamo Kóban állomásozó kisebb sereg foglyul ejti, míg Elfaba a Semlyék Uradalomban tölti az időt a családjával. Megneszelték a katonák, hogy nincs ott a Boszorkány, és elkapták a családot. Egyedül Dadust és Liirt nem vitték magukkal. A nő már túl öreg volt, a fiúnak pedig semmi köze nem volt a családhoz - legalábbis ők így tudták. Mint később, a Varázsló látogatása során kiderült, Szarima és a testvérei halottak, akárcsak másodszülött fia, Irji is - vele példát statuáltak, noha nem volt miért. Ő volt a soros herceg a trónon, ennyi. Elfinek sajnos nem sikerült megmentenie őket. Zárójelben megjegyezném, hogy az elsőszülöttet nem sajnálom annyira (eléggé gonosz teremtés volt szegény - ennek bizonyítéka, hogy mikor bújócskáztak, azt tanácsolta Liirnek, hogy bújjon a pincében lévő halkútba. Nor nem találta meg őt, és Manek nem is szólt, hogy hol van a fiú.), vele egy jégcsap végzett. Nor sorsa azonban nagyon szomorú. Ő politikai fogolyként él a Varázslóval, piszkos, láncra van verve, és valószínűleg sűrűn verik szegényt - a feje tele van púpokkal.

A "gonosz" Nyugati Boszorkány története nagyon szomorú, és szerintem nem is volt ő gonosz. Csak megkeserítette az élet, túl sokat szenvedett ahhoz, hogy örömöt leljen benne. Elvesztett mindenkit, akit szeretett - Fijerót, Glindát, Ama Mankát, aki vigyázott rájuk... Noha Glinda még él, ő varázsolta a cipőt Dorka lábára. Tudta, mennyire fontos ez Elfabának, mégis megtette. És Elfi szerint ő is csak egy báb lett, amit a Varázsló kedvére mozgathat. Az a cipő volt az egyetlen, ami apja figyelmét tükrözte. Az jelentette számára azt a szeretetet, amit nem kapott meg a családjától.
Dorka fiatalkori önmagára emlékezteti - ő is szókimondó, éleslátású lány. Mivel azzal a feladattal érkezik, hogy ölje meg őt, nem kedveli, de nem is tagadja, hogy a jellemük hasonló. A cipőt nem tudja megkaparintani, és egy véletlen baleset miatt halt meg. A seprűjének egy parázsló része rápottyant a ruhájára, és az lángra kapott. Dorka ezért öntötte le őt vízzel, segíteni akart. A Boszorkány haláltusájában ébredt rá, hogy neki is van lelke - hiába tagadta egész életében, abban a pillanatban érezte, hogy van.

A többit pedig mindenki ismeri - a Varázsló elment, Dorka hazakerült, és mindenki élte tovább az életét.

A könyv legvégéből szeretnék mutatni pár sort:

"- És a gonosz vén Boszorkány ott maradt nagyon-nagyon sokáig.
- És előjött valaha?
- Még nem."

Végül pedig egy nagyon szép képet mutatnék, amit DeviantArton találtam. Sajnos nem tudom, ki készítette. Tetszik az alkotó elgondolása, miszerint a pár haláluk után újra egyesül.


2014. július 5., szombat

A punk zene cenzúrázatlan története - könyvajánló

Sziasztok! Újabb ajánlóval jelentkezem, hozzá néhány idézet a könyvből. Nem olyan haladós, mint egy regény, de mindenképpen olvassa el az, akit egy kicsit is érdekel a zene.


Ez a kötet is hasonló a nemrég posztolt Ramones-kötethez. Itt is emberek mesélnek - azok, akik nagyban hozzájárultak a punk szcéna kialakulásához. Megszólalnak a legnagyobbak: a Velvet Underground (& Nico), Andy Warhol,Danny Fields, az Iggy & The Stooges tagjai,  az MC5, Patti Sminth, a Ramones tagjai, a New York Dolls tagjai - és még rengeteg ember, akinek valaha volt valami köze a punk zene nagy alakjaihoz. A széthullott együttesekből éledt új zenekarok tagjai is mesélnek. A könyv tényleg mindenkit megszólaltat.

Danny Fields mindenkit felfedezett, akit fel kellett. Noha kicsit a saját kedve szerint akarta alakítani a zenészeket, becsületére legyen mondva, elindította és támogatta őket.

Számomra ez a kötet is azt a hatást keltette, mintha az olvasónak mesélnének. Leülünk mondjuk egy kávéra valahova, és nosztalgiázunk. Még a legkényesebb dolgokról is beszámolnak a könyvben: drogok, szex, groupie-k. Nem rejtik véka alá a történteket, mindenről nyíltan beszélnek.
Olvasás közben úgy éreztem, mintha én is belecsöppentem volna a '60-'80-as évekbe, mintha ott lettem volna Patti olvasóestjein, vagy épp a CBGB-ben a koncerteken. Magával ragadott a könyv hangulata. Őszintén beszélnek arról, mi történt velük, miként alakult úgy az életük, ahogy.

A könyv minden, a punkért valamit tevő zenekart megszólaltat. A zenészek elmesélik, milyen is volt ez az egész belülről. Milyen volt sok-sok ember előtt állni a színpadon, milyen volt várni a sikerre - ami sok esetben sosem jött el. Sajnos sok zenekart nem játszottak a rádiók, ezért sokaknak nem lett olyan a lemezeladási statisztikája, mint amilyet szeretett volna.

Ami még inkább fontossá teszi ezt minden zenésznek: bemutatja a siker árnyoldalait is. Sokan paranoiásak lettek, és rettegtek mindenkitől és mindentől.
Sokan nem kaptak annyi pénzt, amiből normálisan élhetnek - a közönség imádta őket, ennek ellenére a lemezeik nem úgy fogytak, mint kellett volna. Ami még számomra igen fontos volt, hogy segítették egymást. Persze, ott  volt a természetes rivalizálás köztük, de nem akadályozták a másikat.

És még egy nagyon fontos dolog: ha valamelyik ismerősöd, gyereked drogozni akarna, olvastasd végig vele ezt a könyvet. Nem ostoba drogprevenciós előadások kellenek az iskolákba - én is átestem rajtuk minden évben, utáltam is rendesen -, hanem ezt a könyvet kellene szélesebb körnek olvasnia. A legtöbb punkzenész drogtúladagolásban halt meg, erről nyíltan beszélnek a szereplők. Hogy milyen érzés volt megkapni a hírt, hogy elvesztették egy zenész társukat... ez az igazi elrettentő példa, nem a hülye előadás a drogfogyasztás káros hatásairól. Részletesen elmesélik, hogyan emlékeztek egy-egy zenész utolsó megjelenésére, milyen visszataszító, sápadt bőre volt, mennyire lefogyott...

Ezek mellett olyan fontos dolgokról is szó esik, mint is jelent az igazi punk. Noha a kifejezés csak később alakult ki, és az angoloktól ered - a Sex Pistolssal kapcsolatban használták ezt először -, a mozgalom AMERIKÁBÓL indult. Maga Legs mondja el, mit jelentett eredetileg - ezt a fontos jelentést teljesen lerombolta a Sex Pistols. Miután ők Amerikában turnéztak, a punk elvesztette igazi jelentését.

Íme néhány részlet a könyvből. A zárójeles dolgokat én tettem bele, hogy érthetőbb legyen a kiragadott szöveg. A mondatok közötti ... azt jelzi, hogy ott még volt szöveg, amit nem másoltam be a könyvből.

"Richard Hell: .... Azonnali rokonszenvet éreztem a Ramones iránt. ... Az összes daluk kétperces volt, és megkérdeztem tőlük a dalaik címét. Talán öt-hat volt nekik akkoriban: I Don't Wanna Go Down To The Basement;  I Don't Wanna Walk Around With You; I Don't Wanna Be Learned, I Don't Wanna Be Tamed; és valami hasonló I Don't Wanna. .... Dee Dee az igazán tágra nyílt szemű, bárgyú alakok közé tartozott. De olyan okosan volt bárgyú, hogy sosem lehetett igazán tudni, vajon nem-e ez a stílusa, ahogyan a világot kezeli."

"Danny Fields: .... Amíg meg nem látták a Ramonest, féltek zenélni. Úgy értem, Paul és Mick ezt mondták a Ramonesnak: Most, hogy láttunk benneteket, alapítunk egy bandát.
Mire a Ramones: Csak játsszatok, srácok. Tudjátok, gyertek elő az alagsorból, és játsszatok. Mi is ezt csináltuk.
A Ramones alapvetően azt mondta nekik, ami számtalan másik bandának is: Nem kell jobbnak lennetek, csak vágjatok bele, úgy vagytok jók, ahogy vagytok. Ne várjatok, amíg jobbak lesztek, hogyan is vennétek észre? Csak vágjatok bele, és csináljátok."


"Legs McNeil: Vicces, de a punk szó immár olyasféle értelemben volt használatos, hogy a világ mit gondol angolosnak. Amikor a magazint elindítottuk, megbíztunk egy sajtófigyelő szolgálatot, hogy jelezzenek minden olyan esetet, amikor egy cikkben vagy lapbeszámolóban a punk kifejezést használják - ilyenformán szemtanúi lehettünk, ahogy az elnevezés jelenséggé nőtte ki magát. ... Most, hogy ott volt, egy kicsit sem akartam részt vállalni benne. A punk egyik napról a másikra éppen olyan baromság lett, mint bármi mást.
Pedig ez a csodálatos életerő, amelyet a zene artikulált, és amely a formák lerombolásáról szólt, arra ösztönözte a kölyköket: ne várják, hogy megmondják nekik, mit tegyenek, hanem alakítsák a saját életüket. Megpróbálta rávenni az embereket, hogy használják megint a képzeletüket. Arról szólt, hogy nem kell tökéletesnek lenni, igenelte az amatőrséget és a komikumot, azt hirdette, hogy az igazi kreativitás a zűrzavarkeltésből fakad, hogy az ember azzal kezdjen valamit, ami a keze ügyébe esik, és fordítson előnyére mindent, ami az életében zavaró, szörnyűséges vagy hülyeség. ... A punk immár nem a miénk volt. Pontosan azzá lett, amit utáltunk."


" Ivan Julian: Egyszer Richard (Hell) elhívta Seymour Steint (a Sire lemeztársaság vezetője) a lakásba. Körbevezette, hogy lássa, hogy élünk. Aztán kinyitotta az ajtót, amely az én apró szobámba nyílt, ahol omladozott a plafon: "Nézd!"
Seymour lesütötte a szemét, és ezt mondta: "Richard, a lemez hamarosan megjelenik. Csak várjatok egy kicsit."

Sokan Richard Hellhez és a Heartbreakers-hez hasonló körülmények között éltek. Aláírom, rengetegen drogokra költötték a pénzüket - de voltak, akik nem így tettek, mégsem tudtak normálisabb helyeken élni. Sajnos nem találtam meg azt a részletet (nem írtam fel az oldalszámot), amit mindenképp meg akartam mutatni nektek. A lényege az volt, hogy az adóhivatal felhívta az MC5-öt, és közölte, hogy adótartozásaik vannak. Erre, aki felvette a telefont, csak annyit mondott, hogy drogfüggők. Az adóhivatal pedig többé nem kereste őket - tisztában voltak vele, hogy úgyis anyagot vesznek a pénzen, amit szereznek. Ezt ma már nem lehet megtenni, és elsőre talán jól hangozhat, de ez egy nagyon szomorú dolog. Minden pénzt egy olyan dologra költeni, amitől függsz... nem lehet túl kellemes, ha napokig koplalsz emiatt, vagy épp nincs hol aludnod.

"Richard Lloyd: ... Igen, emberek haltak meg (a drogoktól), de hát mivel volt ez esztelenebb azoknál a tevékenységeknél, amelyekért közönséges emberi lényeket állítanak piedesztálra?"

"Wayne Kramer: .... és mi voltunk az MC5. Az emberek azt beszélik, hogy sok remek dolgot csináltunk az együttesünkkel, de csináltunk néhány kevésbé remek dolgot is. ... De végül azzal tettük a legrosszabbat, hogy elveszítettük egymást. Az MC5 rengeteg dolgot képviselt. Egy lehetőséget képviseltünk - egy új zene lehetőségét, egy új életstílus lehetőségét, annak a lehetőségét, hogy meg tudjuk változtatni a világot."

A szerzők utószavában ezt írják: Ramones- és CBGB-pólót pedig éppenséggel Amerika összes bevásárlóközpontjában kapni. A világ végül utolérte a punkot."

Maga a punk szerintem megelőzte saját korát. Sokkal előrehaladottabb volt a korszaknál, ezért nem volt rá akkora kereslet a rádiókban. Féltek tőle, mert új volt, szokatlan, és nem illett a sémába.
 A rock & roll - mert az volt, csak a hosszú improvizációs részek nélkül, gyors tempóban - most éli korát, a mondanivaló most talán még aktuálisabb. Sajnálatos, hogy sok remek zenéz nem érhette meg ezt. Kivételt képes Patti Smith, aki még most is, 60 éves kora után is dolgozik. Szeretnék egy ilyen vagány nagymamát ;)

Végül pedig egy szám a Glee-ből. Ez számomra sokkal jobban átadja azokat az érzéseket, amit képvisel, mint az eredeti Beatles-szám.