A darab két részre osztható: az
egyik a koloniális, vagyis a gyarmatosítási időszak, a másik pedig egy ahhoz
képest modern időszak. Az a poszt-koloniális időszakban játszódik.
A két rész között mintegy huszonöt év telik el.
A két rész között mintegy huszonöt év telik el.
Az első rész a viktoriánus
szabályokat és sztereotípiákat mutatja be. A férfi irányít, a nő meg csak úgy
van mellette. Nincsenek különféle jogai, noha titkos viszonyt folytathat.
Az előítéletek is jelen vannak, mikor az őslakos amerikaiakról kérdezik a szolgát: ő nem érzi az övéinek őket, mert nem köztük élt, és barbárnak, gonosznak tartja az ott élőket.
Ebben a részben a nemi és a faji megkülönböztetés is megnyilvánul. A női karaktereknek nincs sok beleszólásuk az események folyásába. Az őslakosokkal háborút folytatnak a gyarmatok férfi tagjai. Megkülönböztetik magukat az indiánoktól, szerintük ők a földön élő ördögök. Szerintem a problémájukat meg lehetett volna oldani egy igazi békekötéssel, nem pedig háborúzással. A gyarmatosítás korában néhány év alatt ugyanis rengeteg „örök” békeszerződés született, amit a fehérek újra és újra megszegtek. Ha igazán komolyan vették volna a másik felet, nem hiszem, hogy háborúra került volna a sor.
Az előítéletek is jelen vannak, mikor az őslakos amerikaiakról kérdezik a szolgát: ő nem érzi az övéinek őket, mert nem köztük élt, és barbárnak, gonosznak tartja az ott élőket.
Ebben a részben a nemi és a faji megkülönböztetés is megnyilvánul. A női karaktereknek nincs sok beleszólásuk az események folyásába. Az őslakosokkal háborút folytatnak a gyarmatok férfi tagjai. Megkülönböztetik magukat az indiánoktól, szerintük ők a földön élő ördögök. Szerintem a problémájukat meg lehetett volna oldani egy igazi békekötéssel, nem pedig háborúzással. A gyarmatosítás korában néhány év alatt ugyanis rengeteg „örök” békeszerződés született, amit a fehérek újra és újra megszegtek. Ha igazán komolyan vették volna a másik felet, nem hiszem, hogy háborúra került volna a sor.
A második rész huszonöt évvel
később játszódik. Itt már szabadabbak az emberek, nincsenek annyira kötött
szabályok, mint az első részben. Itt nyíltan jelenik meg a leszbikus és a
homoszexuális párkapcsolat, később pedig a biszexualitás is. Victoria elhagyja
férjét, és párkapcsolatba kerül Linnel; Edward pedig ráébred, hogy mindkét
nemhez vonzódik.
A színpadon az első részben
néhány női karaktert férfi, míg férfi karaktert nő játszott. Később az írónő
Betty „kétneműségét” azzal magyarázta, hogy Betty olyan nő akar lenni,
amilyennek a férfiak látják, akarják – így önmagában nem bír értékekkel, nem képes
nőként helytállni. Szerintem később Betty igazi nővé válik, ezt bizonyíthatja
az is, hogy a második részben már nő alakítja őt a színpadon.
Az első részben Edward karakterét egy nő játssza, a másodikban férfi. Ezeknek a változásoknak az oka az, hogy az írónő így próbálja normálisnak, heteroszexuálisnak beállítani a homoszexuális kapcsolatot – így első ránézésre nem tűnik törvénybe ütközőnek vagy elítélendőnek.
Joshua, aki valójában egy őslakos rabszolga, a színpadon fehér. Ennek az az oka, hogy állítása szerint a lelke a fehér emberé, nem köti semmiféle szál az őslakosokhoz. Egyesek szerint ez azonban azt mutatja, hogy Joshua életét és személyiségét teljesen megváltoztatta a gyarmatosítás. Ez eredményezte azt, hogy nem zavarta a fiút a tény, hogy a sajátjai ellen kell harcolnia – nem érezte, hogy hozzájuk tartozna.
Az első részben Edward karakterét egy nő játssza, a másodikban férfi. Ezeknek a változásoknak az oka az, hogy az írónő így próbálja normálisnak, heteroszexuálisnak beállítani a homoszexuális kapcsolatot – így első ránézésre nem tűnik törvénybe ütközőnek vagy elítélendőnek.
Joshua, aki valójában egy őslakos rabszolga, a színpadon fehér. Ennek az az oka, hogy állítása szerint a lelke a fehér emberé, nem köti semmiféle szál az őslakosokhoz. Egyesek szerint ez azonban azt mutatja, hogy Joshua életét és személyiségét teljesen megváltoztatta a gyarmatosítás. Ez eredményezte azt, hogy nem zavarta a fiút a tény, hogy a sajátjai ellen kell harcolnia – nem érezte, hogy hozzájuk tartozna.
Az írónő azzal magyarázta a két
rész közötti szokatlan időintervallumot, hogy míg az első részben a férfiak
dominálnak, a második részben több energiát kap a társadalom a nőktől és a
melegektől. A második rész a poszt-koloniális időkben, a gyarmatosítás
lezajlása utáni években játszódik – ez magyarázhatja a lazább erkölcsi
szabályokat, a könnyebben elfogadott másságot. Churchill bemutatja a gyarmati és a szexuális
elnyomást is ezeken a karaktereken keresztül. Szerinte ez a két fajta elnyomás
nagyon is közel áll egymáshoz, hasonlóak.
A Hetedik mennyország
posztmodern darab. A modern hatás észrevehető, a nők ugyanis a második részben
öntudatra ébrednek, és elhagyják a férjüket egy boldogabb párkapcsolatért –
legyen az heteroszexuális vagy leszbikus.
A cím is beszédes lehet: Hetedik mennyország. Szerintem ez arra utal,
hogy mindenkinek más jelenti a mennyországot. A boldogság nem csak egyféle
lehet, mindenki másban leli meg azt az örömöt, amitől úgy érzi, a
mennyországban van. A hetedik jelző azért lehet előtte, hogy bemutassa, milyen
sokrétű lehet a boldogság.Órán ehhez még annyit tettünk hozzá, hogy az angol cím, a Cloud 9 egy kifejezésre utal. Ez a kifejezés magyarul így hangzik: A kilencedik felhőn van. Ezt arra a személyre mondják, aki nagyon boldog. Íme az angol magyarázat: To be on cloud number nine = to be extremely happy and excited, chuffed.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése